Bordtennis

Klicka här

Pingisresan till Winchester

2 maj

Efter ett att i ett år planerat och diskuterat gav  10 "veteraner" sig iväg på en resa till Winchester och Southampton den 2 maj.

Resan började med tåg från Söderhamn, via flyg från Arlanda till Heathrow i London. Där guidade Göran oss från Terminal 5 till Busstationen där vi så småningom entrade bussen som tog oss till Winchester. Väl framme blev det en promenad på 1,9 km till hotellet.

Det blev en sen middag på hotellet innan det var sängdags.

3 maj

Efter en magnifik engelsk frukost var det dags för att se den gamla staden Winchester. Vår guide tog oss ner till centrum och vandrade runt för att se historiska byggnader, gröna och välskötta parker. Vi hamnade till slut i den magmifika Cathedralen som började byggas på 1000-talet, och som senare byggts på otaliga gånger av biskopar och kungar. Winchester var på 1000-talet huvudstad i England. Eftermidddagen ägnades åt fria vandringar i din vackra staden. Att bo i Winchester är mycket attraktivt, det syntes på bl.a huspriserna.  Näst efter Oxford, Cambridge och London kommer Winchester i popularitet. Middagen inmundigades på en populär pub, Old Wine.

4 maj

Efter ytterligare en pangfrukost, var det tags att promenera till Tågstationen och pröva engelskt regionaltåg, som tog oss till Southampton där medlemmar från Waterside TTC mötte upp med 3 bilar och transporterade oss till Pingishallen i Totton. Här vänatde ett gäng "gubbar" i åldrarna 45 till 88. Genomsnittligt var de yngre och aktivare än oss. Det syntes också i resultatet, som vi bortser från att berätta om.

Efter matchen skjutsade de oss till Colin French (ordföranden i föreningen) fantastiska hus och trädgård, där hustrun bakat och ordnat med Teaparty. Musik spelades på en Steinway-flygel av ett barn-barn. Efter partyt blev det en rundtur i Naturreservatet New Forrest. Denna skog eller jaktpark anlades på 1100-talet av  William The Conqurer och är ett mycket attraktivt område, som besöks av 100 talet personer varje dag. Här vandrar, hästar, kor, får och åsnor helt fritt på vägar, gator. När ekollonen faller från ekarna släpps grisarna lös för att äta dessa. För andra djur är de giftiga.

På kvällen åt vi tillsammans på puben The Ship i anslutningen till hamnen i Southampton.. Kvällen avslutades med att vår värdklubb skjutsade oss tillbaka till Winchester.

5 maj

Sista dagen började lungt. Efter frukosten var det fritt fram till 1100. Jag och Gunnar besökte ett frilufts och Rugbycenter alldeles intill hotellet. Här fanns enorma grönytor, Idrottsplats, Rugbyplaner, Sporthall och tennisplaner. Överallt var det fullt med aktiviteter. Ett motionslopp på c:a 5 km startade precis när vi kom fram. Det var små barn tillsammans med föräldrar och deltagarantalet säkert över 200.

1100 startade vi sedan vandringen till Busshållsplatsen genom stan, som var fullsmockad med folk. Huvudgatan som också användes för marknadsstånd vimlade av folk, gatumusikanter och försäljare av alla de slag. Vilken skillnad mot Söderhamn, där man en söndag nästan inte möter en enda person. Bussen kom i tid, flyget gick i tid, tåget hem gick i tid. Makalöst inte en enda minuts skillnad trots blandningen av transportsystem.

Den enda problemet som uppstod var att vi hade bara 1 timma på oss från landningen på Arlanda och till tåget skulle avgå till Söderhamn. Till råga på allt var passkontrollen underbemannad och vi fick rusa från Terminal 2 till tågstationen. Med andan i halsen kom vi dock iväg oskadda men aningen skärrade. 23.55

anlände vi till ett kyligt Söderhamn.

Några bilder från vår resa

De som deltog på resan var, Lennart Andersson, Arne Berglund, Tomas Bodlund, Tommy Carlsson, Göran Dereskogh, Björn Lindberg, Kerstin Nyberg, Björn Sjöholm, Dolve Skoglund och Gunnar Östberg. Om ett tag kompletterar vi med ett bildspel som kan laddas ner härifrån.

Lennart A

KlubbMästerskapet 2019

Klubbmästerskapet blev inte som vi tänkt oss.  Datumet var satt till den 25 april. Men det blev läger båda påskveckorna så vi var tvungen att flytta det till den 9 maj. Samma dag var det primiär för Golf, varför många valde detta. Vis av detta skall vi se till att Mästerskapet spelas senast sista veckan i april och ej i anslutning till Påskveckorna.

Vi använder numera ett dataprogram för lottning, vilket är bra men lite komplicerat i uppladdningen. När det väl är igång fungerar det bra. En efteranmälning gjorde att vi måste göra om allt från början.

Lite försenat kom tävlingen igång. Som vanligt hade Tommy ordnat med smaskig smörgåstårta och en samling med priser, så att alla fick pris.

Klicka här för  Resultatlista

Tränings och tävlingsschema för 2019-2020

Klicka här

Årets klubbmästare Arne Berglund som besegrade Lasse Hedlund i finalen

Säsongavslutning Tisdagen 11 juni.

Tur skall man ha. Avslutningen var planerad till torsdag den 13:e men på grund av skolavslutningen flyttades den till tisdag. Tisdag sol och varmt, lite kylig nordanvind. Torsdag regn och rusk och kallt. 15 st anlände till Stålnäs, där Tommy fixat Rostbiff och potatissallad med mycket grönt till. Alla blev proppmätta. Efter en kort rundtur där Lennart berättade lite av Stålnäs historia blev det dags för Stålnäskampen som bestod av 5 grenar. Fotbollsgolv, boccia, varpa, hitta städer och gissa ordspråk. Med en kortlekshjälp blev det 4 lag. Segrare blev Ruter som bestod av Yngve Nilsson, Tommy Carlsson och Karl-Arne Jansson. 2:a blev Klöver och Spader och Hjärter delade på 3:e platsen.

Efter det blev det filmtajm i sjöboden. Lennart hade sammanställt bilder och videoklipp från Englandsresan. Dagen avslutades med kaffe och kaka som Tommy och Björn Lindberg fixat.

Björnarna ser ut att må bra i solskenet. Lennart instruerar hur en Stålnäskamp går till. Videon från England kan fås om ni tar med en USB till träningen så kan jag fixa det. Lennart